rainbow link

bubble cursor

Saturday 15 December 2012

Kaedah pengiraan Zakat Pendapatan


KEWAJIPAN MENUNAIKAN ZAKAT
Firman Allah..
" Dan dirikanlah kamu akan solat dan tunaikanlah zakat "
Al-Baqarah, ayat 43
...
Firman Allah..
" Ambillah sebahagian daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya dapat membersihkan diri mereka daripada dosa dan menyucikan mereka dari akhlak yang buruk.."
At-Taubah, ayat 103
...
Hadith Rasulullah S.A.W" Bentenglah harta kamu dengan berzakat dan ubati pesakit-pesakit kamu dengan bersedekah serta hadapilah gelombang bala dengan menangis dan mengadu kepada Allah "
Riwayat Abu Daud, At-Tabarani dan Al-Baihaqi
...
Kewajipan mengeluarkan Zakat kepada pemerintah
Hadith Rasulullah S.A.W
, diriwayatkan oleh Sa'id ibn Mansur dari Suhail r.a katanya :
" Telah berkumpul padaku nafkah, yang padanya ada zakat, yakni telah sampai nisab zakat, maka aku bertanya kepada Saad Ibn Umar, Abu Said Al-Khudry, Abu Hurairah, kataku: Apakah aku mengagihkannya sendiri atau aku berikan kepada penguasa? Semua mereka menyuruh aku memberikan kepada penguasa. Seorang pun tidak akan ada di antaranya yang menyuruh aku agih sendiri.."
...


ZAKAT PENDAPATAN
Gaji / Pendapatan
Gaji ialah bayaran yang dibuat atau diterima oleh seseorang sebagai upah kerja atau perkhidmatan yang dilakukan mengikut masa tertentu termasuk juga elaun dan imbuhan daripada apa-apa pekerjaan dan perkhidmatan profesional.


Kaedah pengiraan Zakat Pendapatan
Iaitu pendapatan kasar setahun semasa ditolak dengan keperluan asas sebenar pada tahun semasa. Kiranya sama atau melebihi nisab maka dikeluarkan zakatnya 2.5%.
Keperluan asas sebenar pada tahun semasa :
1. Saraan-saraan hidup yang diperlukan bagi :
a. Sara diri - RM 9,000.00
b. Isteri - RM 3,000.00 x Bilangan isteri
c. Anak - RM 1,000.00 x Bilangan anak
d. Mereka yang dibawah tanggungannya.
2. Perubatan
3. Pendidikan


Contoh pengiraan
A. Pendapatan

Gaji
RM 36,000.00
ElaunRM 6,200.00
BonusRM 4,000.00
Jumlah pendapatan SetahunRM 46, 200.00
B.Perbelanjaan
Penolakan
Saraan diriRM 9,000.00
IsteriRM 3,000.00
Anak RM 1,000.00 x 4 orangRM 4,000.00
Saraan ibu dan bapa RM200.00 x 12 bulan
RM 2,400.00
Perubatan anak RM200.00 x 12 bulanRM 2,400.00
Jumlah penolakan setahunRM 20,800.00
Pendapatan (A) - Perbelanjaan (B)RM 25,400.00
Zakat = RM 25,400.00 x 2.5%RM 635.00 (setahun)
*RM 53.00 (sebulan)
* Bayaran zakat pendapatan juga boleh dibuat tanpa membuat tolakan daripada tolakan-tolakan yang dibenarkan di atas.


Pekerja risau tak cukup simpanan

Lapan puluh peratus pekerja di Malaysia bimbang tidak mempunyai simpanan mencukupi dan menjadi beban kepada waris apabila bersara, demikian mengikut kaji selidik Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa (CSIS).

Pengarah Program dan Felo Kanan Inisiatif Usia Global CSIS, Richard Jackson, berkata empat daripada lima penduduk negara ini bimbang mendapat penyakit serius selepas bersara dan tiada siapa mempedulikan mereka.



Katanya, peratusan itu paling tinggi antara enam negara yang dikaji menerusi Kaji Selidik Persaraan Asia Timur yang dikendalikan bersama institut penyelidikan dasar awam berpangkalan di Washington itu dengan firma insurans global, Prudential PLC.

“Kebimbangan itu berpunca antaranya faktor usia persaraan di negara ini yang lebih rendah menyebabkan mereka berdepan risiko kehabisan simpanan dalam tempoh singkat,” katanya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Harapkan waris

CSIS menggunakan sampel daripada responden terdiri daripada penduduk bandar dan di luar bandar dengan data dibahagi mengikut usia, jantina dan tahap pendidikan.

Jackson berkata, prospek persaraan di negara ini bagaimanapun lebih baik dalam kalangan generasi muda kerana majoriti menjangkakan mereka kurang bergantung kepada waris selepas bersara, berbanding pesara sedia ada.
“Namun, dengan satu daripada lima pekerja masih menjangkakan tidak menerima manfaat persaraan, tinjauannya adalah masih jauh daripada keadaan selamat,” katanya.

Rakyat Malaysia juga, katanya mempunyai pandangan berbeza terhadap sistem persaraan ideal dengan 39 peratus menyatakan kerajaan bertanggungjawab kepada pendapatan persaraan, manakala 31 peratus lagi berkata ia adalah tugas individu.


Tambah usia pencen

“Walaupun peranan keluarga dilihat semakin mustahak, hanya 14 peratus responden mengatakan anak yang bekerja bertanggungjawab menyediakan pendapatan persaraan kepada ibu bapa,” katanya.

Beliau berkata, bagi mengatasi kebimbangan itu, sistem persaraan Malaysia perlu meningkatkan usia persaraan, menambah penyertaan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan meletakkan siling perlindungan kemiskinan usia yang kukuh.

“Malaysia bernasib baik kerana memiliki demografi memihak yang memberikan ruang serta masa mencukupi kepada pembuat dasar untuk bertindak,” katanya.

Friday 14 December 2012

Lelaki Kaya Hutang


APABILA seseorang menerima gajinya yang pertama, sudah tentu dia akan berfikir apa yang mahu dibeli dengan wang yang bukan lagi pemberian ibu atau bapa.
Mungkin mencongak mahu membeli kereta, telefon bimbit, tablet atau mungkin juga ada yang bercadang mahu meminang gadis impian.
Dengan gaji pertama, terlalu banyak difikirkan bagaimana mahu membelanjakannya, mengenai simpanan masa depan, ada yang berkata tidak perlu dirisaukan kerana caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh menyara kehidupan persaraan nanti.

Namun, tanpa pengetahuan asas mengenai pengurusan kewangan, tidak mustahil seseorang terutama kumpulan pekerja muda akan berbelanja melebihi kemampuan kewangan mereka yang bakal membuatkan mereka terjebak ke dalam masalah hutang serius.

Istilah muflis atau bankrap memang biasa didengar, tetapi apabila dirasai ia pengalaman yang sangat menyukarkan apatah lagi di usia muda.

Berdasarkan kajian Jabatan Insolvensi, setiap hari seramai 41 rakyat Malaysia diisytiharkan muflis dengan majoriti daripada mereka berusia di bawah 44 tahun. Antara sebabnya, tidak mampu menjelaskan pinjaman kereta, gagal mengawal penggunaan kad kredit dan pinjaman peribadi yang besar sehingga tidak mampu dibayar.

Menurut Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) pula lebih 50 peratus di kalangan mereka yang datang mendapat khidmat nasihat adalah berusia di bawah 40 tahun. Sebab utama mendapatkan kaunseling ialah perbelanjaan perubatan yang tinggi, lemah pengurusan kewangan dan hilang kawalan dalam penggunaan kad kredit.

Melalui data yang dikumpul menerusi kaji selidik menerusi Internet oleh Citibank yang membabitkan 500 responden mendapati 37 peratus daripada mereka bimbang mengenai masa depan kewangan, 49 peratus menjelaskan penuh hutang kad kredit bulanan manakala 15 peratus lain membayar jumlah minimum.

Kaji selidik itu juga mendapati 72 peratus responden tidak mempunyai perancangan persaraan rasmi dan secara umumnya, rakyat Malaysia hanya mempunyai wang simpanan yang bertahan selama 11 minggu jika diberhentikan kerja.

Kajian yang dilakukan agensi kerajaan seperti Jabatan Insolvensi dan AKPK hanya merangkumi responden yang sudah dibelenggu hutang, tetapi bagaimana pula dengan golongan belia berkerjaya di kawasan bandar yang belum merasai keperitan hutang keliling pinggang.

Baru-baru ini, satu kaji selidik dijalankan Pusat Kajian dan Sumber Pengguna (CRRC) mengenai Perilaku dan Sikap Pekerja Muda bagi mengenal pasti tabiat, sikap dan pengetahuan pekerja muda bagaimana menguruskan kewangan.

Kaji selidik itu ialah inisiatif Persatuan Pendidikan dan Penyelidikan untuk Pengguna Malaysia (ERA Consumer) dan ditaja Citi Foundation manakala pelaksanaannya dijalankan CRRC.

Ia membabitkan 1,000 responden berusia 18 hingga 35 tahun di kawasan bandar dan hasil kajian itu agak mengejutkan menyebabkan satu usaha perlu dilaksanakan bagi memastikan golongan pekerja muda tidak terjerumus ke dalam masalah hutang yang serius, sekali gus membawa kepada risiko muflis.

Berdasarkan kaji selidik itu, 47 peratus daripada golongan berkenaan mengalami masalah hutang serius iaitu menggunakan 30 peratus atau lebih daripada pendapatan gaji kasar untuk melangsaikan hutang.

Selain itu, kajian sama turut mendapati 37 peratus golongan pekerja muda mengaku berbelanja di luar kemampuan, malah pekerja berusia antara 24 dan 29 tahun menjadi kumpulan paling berisiko terjebak dalam masalah hutang.

Pengarah CRRC, Datuk Paul Selva Raj berkata, golongan lelaki terdedah kepada hutang yang serius berbanding wanita manakala kumpulan yang mendapat gaji antara RM2,001 dan RM3,000 mudah terjebak dalam apa yang diistilahkan hutang keliling pinggang.

“Ada kemungkinan pada tahap pendapatan itu, mereka membeli aset baru seperti rumah, berkahwin atau membeli insurans, sekali gus meningkatkan keperluan membayar pinjaman.

“Kajian juga mendapati individu belum berkahwin lebih berpotensi menanggung hutang serius berbanding responden yang sudah berkahwin. Kemungkinan besar, selepas perkahwinan, pengguna menjadi lebih berhati-hati dan bertanggungjawab dalam menguruskan kewangan atau pasangan membantu menyumbang,” katanya.

Kajian itu turut meliputi tahap pendidikan mempengaruhi gaya berbelanja seseorang. Berdasarkan kajian itu, peratusan mereka yang mempunyai ijazah mempunyai hutang tinggi iaitu 53.8 peratus diikuti diploma/Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) (24.9 peratus), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)/sijil (13.1 peratus), ijazah sarjana/doktor falsafah (PhD) (6.7 peratus), Penilaian Menengah Rendah (PMR) (0.9 peratus) dan pendidikan rendah/menengah (0.7 peratus).

Mengulas perkara itu, Paul berkata, peratus tinggi hutang oleh pemegang ijazah mungkin menggambarkan keinginan kumpulan itu memiliki aset berbanding kumpulan lain.

Mengenai corak perbelanjaan pula, lelaki lebih banyak menghabiskan duit untuk mendapat gajet teknologi maklumat iaitu sebanyak 60 peratus manakala wanita berbelanja besar untuk perubatan dan kesihatan iaitu 58.1 peratus.

Paul berkata, responden yang ditanya mengapa mereka menggunakan kad kredit untuk berbelanja mendapati 43.7 peratus memilikinya disebabkan mudah membayar bil manakala 29.1 peratus disebabkan promosi daripada pihak bank.

“Penemuan penting lain juga mendapati 15 peratus pekerja muda tidak mempunyai simpanan langsung manakala bagi yang mempunyai simpanan dan sekiranya berhenti bekerja atas sebab tertentu, secara purata hanya mencukupi menampung keperluan selama empat bulan saja.

“Secara purata, pembelian menggunakan kad kredit adalah RM702 sebulan manakala 37 peratus pekerja muda didapati tidak pernah terfikir mengenai persediaan untuk persaraan,” katanya.

Menurutnya, bagi mereka yang pernah memikirkan mengenai persaraan, 60 peratus responden tidak begitu berpuas hati dengan persediaan mereka.

“Berhubung pengetahuan pekerja muda mengenai kewangan, 43 peratus daripada mereka mengaku kurang mempunyai pengetahuan.

“Secara amnya juga, pekerja muda memberikan skor yang rendah untuk tahap pengurusan kewangan diri mereka sendiri,” katanya.

Paul berkata, untuk menangani isu pengurusan kewangan yang lemah di kalangan pekerja muda, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) sudah mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Pendidikan Kewangan untuk menyelaras dan mengintegrasi pendidikan kewangan kepada semua sektor termasuk sekolah, belia, komuniti dan keluarga.

“Cadangan ini sudah dikemukakan kepada pihak kerajaan tahun lalu dan kita berharap tindakan dapat diambil bagi meningkatkan kesedaran golongan muda terhadap pengurusan kewangan yang baik,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini memang ada pelbagai agensi diwujudkan, tetapi kebanyakannya berasingan dan beroperasi secara adhoc, membuatkan usaha mengintegrasikan perlu dilakukan bagi memberi kesan lebih besar.

Antara tanggungjawab Suruhanjaya Pendidikan Kewangan membangunkan strategi untuk mempromosikan kesedaran dan pendidikan kewangan di kalangan rakyat Malaysia, membangunkan laman web yang menyediakan maklumat berkaitan kesedaran kewangan, pendidikan, kaunseling dan program sokongan yang disediakan kerajaan serta agensi berkaitan.

“Ia akan menyediakan talian hotline kepada orang ramai yang memerlukan maklumat berkaitan kesedaran dan pendidikan kewangan.

“Suruhanjaya ini memainkan peranan secara sistematik dan progresif bagi membentuk generasi pengguna yang berhemah, bertanggungjawab, berilmu dan bijak menilai dari segi kewangan sesuatu produk dan perkhidmatan selain membuat keputusan tepat bagi meningkatkan kesejahteraan kewangan mereka,” katanya.

Young Workers should plan for Retirement

FINANCIAL WELLNESS: One credit hour module to be introduced at institutions of higher learning

KUALA TERENGGANU: MONEY Sense — Getting Smart With Your Money will be taught as an elective personal financial management course at local universities.
Under the module being promoted by Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK) to local institutions of higher learning, students will earn one credit hour.
AKPK chief executive officer Koid Swee Lian said discussions were being held with local universities to make the module available as an elective course.
So far, 74 institutions of higher learning had agreed to offer the module as a short course.
“Some have embedded the module in their financial courses but we want it to be made available to all students, regardless of the course they are taking.
“This is because it is an important life skill that will stay with them for the rest of their lives,” she told the New Straits Times at the AKPK office here.
The module, she said, had been approved by the Malaysian Qualifications Agency.
“It features, among others, 40 learning hours, 14 teaching hours, study visits, examinations and seminars.”
The module also features four hours of learning the agency’s money and debt management programme, called “Power!”
Koid said it was high time such a course was made available for young people as they made up more than half of the 76,781 people who enrolled into the agency’s debt management programme.
“Some 58 per cent of participants are between 20 and 40 years old. So, we must do all we can to promote financial wellness by empowering our youngsters to be financially savvy.”
She said the public could also enrol in the “Power!” programme conducted at AKPK offices and Bank Negara branches nationwide.
“For example, our Terengganu branch is conducting classes for the programme on Wednesday from 9am to 1pm.
“Anyone can join the programme, which is conducted for free.”
The public, she cautioned, should not ignore their financial problems.
“It will only get worse if it is not taken care of.
“They should come to us as we have a variety of educational services designed to help individuals take control of their finances and gain peace of mind that comes from wise use of credit facilities.”
Serious debt problems facing young workers were due to poor knowledge of financial planning, she said.
“It is very challenging for young workers, especially those in urban areas, to manage their finances, due to the high cost of living.
“Some made the mistake of taking car loans instead of paying off their study loans, while some went into bankruptcy after standing as loan guarantors for their friends.”
Young workers should know how to prioritise their spending and opt not to buy assets when they have just started working.
"Many young workers tend to buy cars and take high financial loans for them. They can save their money by using public transport to go to work, instead," Koid said.
A recent survey by the Education and Research Association for Consumers revealed that 43 per cent of the 1,000 respondents had poor knowledge of financial planning.
The survey showed that young workers in the 24 to 29 age group had serious debts.
"Proper long-term financial planning is very important and young workers should already start saving their money for retirement.
"What's also important is savings between now and retirement, which is why I advise them to have an emergency fund worth six months' of their salary."
Koid added that many young workers tend to be impulsive when spending money because they grew up in a consumer-driven society.
"Some young workers can be pressured by the materialistic gains of their peers and they tend to spend beyond their means."
She also advised young workers against applying for credit cards and change their attitude towards money in order to escape from falling in to the trap of poor financial management.
"People should start jotting down their expenses so they know exactly how much they have spent.
"It is a way to train yourself from spending excessively," she said. Additional reporting by Rachel Rigi


KWSP DIVIDEND up to 2011

6% – itulah habuan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk tahun 2011.

Barangkali inilah antara petanda besar yang pilihanraya umum sudah semakin hampir.

Sekiranya kalian ada melaburkan sebahagian duit KWSP dalam pelaburan lain khususnya unit trust pada 2011, apakah pelaburan tersebut telah memberikan pulangan bersih lebih dari 6% ?

EPF Announces Six Per Cent Dividend For 2011

KUALA LUMPUR, Feb 19 (Bernama) — The Employees Provident Fund (EPF) on Sunday announced a six per cent dividend for the year 2011.

EPF chairman Tan Sri Samsudin Osman said in a media statement that the dividend was the highest in the past 10 years. — BERNAMA

Here the history list of EPF dividend calculation since 1952 till 2011.


 Year
Dividend Rate (%)
1952 – 1959
2.50
1960 – 1962
4.00
1963
5.00
1964
5.25
1965 – 1967
5.50
1968 – 1970
5.75
1971
5.80
1972 – 1973
5.85
1974 – 1975
6.60
1976 – 1978
7.00
1979
7.25
1980 – 1982
8.00
1983 – 1986
8.50
1987 – 1994
8.00
1995
7.50
1996
7.70
1997 – 1998
6.70
1999
6.84
2000
6.00
2001
5.00
2002
4.25
2003
4.50
2004
4.75
2005
5.00
2006
5.15
2007
5.80
2008
4.50
2009
5.65
2010
5.80
2011
6.00

Amanah Saham Bumiputera (ASB) Dividend


Amanah Saham Bumiputera (ASB) fund was launched on the 2nd of January 1990. This fund is only eligible to Malaysian Bumiputera.  The fund objective is to generate long-term, consistent and competitive returns to the Unitholders whilst ensuring the preservation of capital at minimal risk tolerance level.
ASB is an income equity fund with a fixed price per unit at RM1.00. It is also a capital guarantee fund. The maximum investment for each adult eligible individual is limited to RM200,000. Since launched in 1990, ASB is one of  the best performing fund under PNB management.
The table below is the historical dividend rate since the fund was launched in 1990.
YearDividend (sen)Bonus (sen)Total (sen)
19908.006.0014.00
19918.504.0012.50
19927.505.0012.50
19939.004.5013.50
19949.504.5014.00
199510.003.0013.00
199610.253.0013.25
199710.251.2511.50
19988.002.5010.50
19998.501.5010.00
20009.752.0011.75
20017.003.0010.00
20027.002.009.00
20037.252.009.25
20047.252.009.25
20057.251.759.00
20067.301.258.55
20078.001.009.00
20087.001.758.75
20097.301.258.55
20107.501.258.75
20117.651.158.80